کد مطلب : 10297 تاریخ مطلب : 1396/01/23

بازار پوشاک ايران زير پاي خارجي‌ها/ چرا توان رقابت نداريم؟

رئيس اتحاديه پوشاک گفت: بازارهاي داخلي پوشاک کشور ما سکوي پرتاب توليدکنندگان و برندهاي خارجي است در حالي که ما مي توانيم با ارتقاء کيفيت اين بازار را به توليدکننده داخلي بسپاريم.

سال 95 را شايد بتوان تلخترين سال براي صنعت پوشاک کشور نام گذاشت. ماجراي ساختمان پلاسکو باعث از بين رفتن نزديک به 2 هزار ميليارد تومان سرمايه توليدکنندگان پوشاک کشور شد. اما ابوالقاسم شيرازي، رئيس اتحاديه توليدکنندگان و فروشندگان پوشاک درگفتگو با خبرگزاري مهر با يادآوري اين واقعه، از نکات مثبت سال 95 براي صنعت پوشاک کشور رونمايي کرد. وي با اشاره به تحقق نام سال قبل در صنعت پوشاک ايران که سال اقتصادمقاومتي، اقدام و عمل بود گفت: با وجود اتفاقات تلخ سال قبل ما توانستيم بسياري از موانع توليد پوشاک را از سر راه توليدکنندگان برداريم تا بستر اجراي شعار امسال که اقتصاد مقاومتي توليد و اشتغال است فراهم شود.

وي در ادامه گفت: سال گذشته سکوي پرتاب براي صنعت پوشاک بود. شايد به جرات بتوان گفت بهترين سال طي سال هاي بعد از انقلاب اسلامي براي پوشاک سال گذشته بود.

شيرازي با تشريح تحولات مثبت در صنعت پوشاک گفت: سال گذشته صنعت پوشاک و صنف توليدکنندگان، يک مرکز علمي با عنوان مرکز پژوهشي پوشاک راه اندازي کرد و با ارتباطات جديدي که با فدراسيون هاي جهاني پوشاک گرفت توانست به عضويت اين فدارسيون (IFA) درآيد. تمام اتحاديه هاي پوشاک کشورها در اين فدراسيون جهاني عضويت دارند.

وي افزود: در ارتباط با توليدکنندگان ايتاليا و فرانسه و آلمان ظرفيت هاي صنعت پوشاک کشور را معرفي کرديم و تفاهم نامه اي هم با ايتاليايي ها امضا کرديم.

اين مقام مسئول با تاکيد بر تاثير مخرب قاچاق پوشاک در اشتغال اين صنعت گفت: اين ارتباطات براي مبارزه با کالاي قاچاق در راستاي فرمايشات مقام معظم رهبري نتايج راهبردي براي ما داشت. از طرفي براي ارتقاء دانش صنعت پوشاک و آشنايي با تجهيزات روز و همچنين طراحي و مد متناسب با مد روز دنيا و البته متناسب با فرهنگ غني اسلامي و ايراني توانستيم بهرهبرداري هاي خوبي داشته باشيم.

رئيس اتحاديه توليدکنندگان پوشاک خاطر نشان کرد: مجموعه اين اقدامات سال گذشته در حالي انجام شد که اتحاديه در داخل کشور نيز اقدامات خوبي انجام داد. يکي از اين اقدامات تعامل و هم فکري با وزارت کار و شخص آقاي ربيعي بود که نتيجه آن اين بود که توليد پوشاک ايراني سال گذشته رونق گرفت و بر اساس آمار موجود، قاچاق پوشاک با اقدامات مراجع و همينطور مراقبت اصناف به کمترين ميزان خود رسيد.

به گفته وي مصرف سرانه پوشاک داخلي سال گذشته ارتقاء پيدا کرد و توليدکننده ها هم جسارت معرفي کالاي خود با عنوان توليد ايران را پيدا کردند.

شيرازي با اشاره به هزينه هاي سنگين آتش سوزي پلاسکو براي توليدکنندگان پوشاک گفت: با توجه به فاجعه پلاسکو حدود 600 واحد توليدي با مشکلات بزرگي مواجه شدند اما با همکاري نهادهاي مختلف توانستيم بخش اعظمي از مشکلات اين واحدها را به سرعت حل کنيم. براي پيشگيري از تکرار اين مشکل در اصناف و مجتمع هاي ديگر هم از زمان بروز فاجعه تا به امروز جلسات متعددي برگزار شده و برنامه ريزي هايي انجام شده و در حال تدوين دستورالعمل هايي در اين رابطه هستيم.

وي در ادامه اين گفتگو به خبرنگار مهر گفت: يکي از اهدافي که براي امسال در نظر گرفته ايم با توجه به شعار سال که اقتصاد مقاومتي توليد-اشتغال است، توسعه پايدار اين صنعت بوده و به دنبال شناسايي و تسخير بازارهاي بين المللي هستيم. در اين خصوص بايد بگويم بسياري از توليدکننده هاي داخلي داراي سرمايه انساني متخصص، دانش روز و خلاقيت هاي بالايي هستند.در همين راستا و براي کمک به اين توليدکنندگان، با شناسايي سرمايه گذاران خارجي و بازارهاي خارجي به دنبال ايجاد امنيت شغلي و جذب سرمايه و سودآوري براي انها هستيم.

به گفته اين مقام مسئول، براي اجراي فرمايشات مقام معظم رهبري بايد ابتدا با آموزش در بخش توليد و فروش، دانش صنعت پوشاک را ارتقا دهيم و پس از آن با ايجاد اشتغال به توليد کمک کنيم تا بستر لازم براي حفظ مشتريان داخلي و خارجي را داشته باشد.

شيرازي تاکيد کرد: جذابيت، تنوع و مد مطابق با فرهنگ اصيل ايراني و اسلامي چشم انداز روشني را پيش روي اين صنعت قرار مي دهد.

فروش پوشاک خارجي 30 درصد کاهش يافت

رئيس اتحاديه پوشاک اظهار کرد: در بازديدهاي ميداني که توسط 30 گروه 3 نفره اتحاديه با عنوان نظارت بر بازار توليد، فروش و قيمت انجام شد، در سال گذشته نسبت به سال 94، 30 درصد فروش پوشاک خارجي در بازارها کاهش يافته و جايگزين آن پوشاک توليد داخل به فروش رسيده است. براي امسال هم پيش بيني من اين است که توليد پوشاک بتواند به تامين 60 درصد از نياز داخل دست پيدا کند و مازاد توليد را نيز براي صادرات در نظر بگيريم. براي اينکه بتوانيم صادرات توليدات پوشاک داخل را نيز افزايش دهيم حتما بايد به دنبال ثبت برندهاي معتبر ايراني و حفظ اعتبار آن باشيم. هرچه در داخل کشور يک برند مورد توجه بيشتري واقع شود براي صادرات مشکلات کمتري داريم.

وي افزود: پوشاک توليد ايران توانايي رقابت با کالاي خارجي را در کيفيت دارد اما به دليل مشکلات مختلف،قيمت تمام شده اين کالا داخل کشور بالاتر از کالاي خارجي بود که با رفع موانع و محدوديت هاي بين المللي، قيمت تمام شده هم در حال کاهش است. بنابراين از لحاظ قيمت هم توانايي رقابت را به دست خواهيم آورد تا بازارهاي داخل را به دست بگيريم و نيازي به در نظر گرفتن تعرفه ترجيحي و تعامل با کشورهاي همسايه براي تامين تقاضاي پوشاک داخل کشور نداشته باشيم.

شيرازي با اشاره به حضور برندهاي مختلف ترک در بازار ايران گفت: بازارهاي داخلي پوشاک کشور ما سکوي پرتاب توليدکنندگان و برندهاي خارجي است در حالي که ما مي توانيم با ارتقاء کيفيت اين بازار را به توليدکننده داخلي بسپاريم و براي بخشي از تقاضاي برندهاي خارجي هم شروطي را براي خارجي ها در نظر بگيريم که در صورتي که تمايل به ورود به بازار کشور ما را دارند حتما بايد دانش و تجهيزات به ما بدهند.

نیمتا روزنامه های صبح کشور