کد مطلب : 10325 تاریخ مطلب : 1396/02/02

وقف چي مطرح کرد: سبقت هند و چين از فرش ايران در بازارهاي جهاني/ لزوم پرداخت مشوق هاي صادراتي و تسهيلات بانکي براي احياي هنر- صنعت فرش

رئيس فراکسيون فرش و صنايع دستي در مجلس شوراي اسلامي گفت: ميزان صادرات فرش ايران طي سه سال گذشته نصف شده است.

علي وقف چي در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري خانه ملت با اشاره به بيکارشدن برخي از فرش بافان در کشور وآخرين وضعيت اين هنر و صنعت ملي و بومي گفت: متاسفانه درصنعت فرش در چندسال گذشته بر اساس اظهارنظر تجار و صادرکنندگان، ميزان صادرات فرش ايران به نصف کاهش يافته است.

صنعت فرش نيازمند حمايت و مشوق هاي صادراتي

نماينده مردم زنجان و طارم در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان کرد:کاهش صادرات فرش ايران نشان مي دهد که توجه و حمايت از صادرات، پرداخت مشوق هاي صادراتي و تسهيلات بانکي ارزان قيمتي که بتواند اين مشکل را مرتفع کند،انجام نگرفته است که همين عدم حمايت آسيب جدي براي صادرات فرش ايران به بازارهاي جهاني شده است.

وي در ادامه تصريح کرد:بسياري از کشورها علاقمند به خريد فرش ايراني بوده و هستند؛اما به دليل مشکلاتي همچون افزايش قيمت تمام شده اين محصول نسبت به ساير کشورها با وجود اينکه ما در دنيا حرف اول را مي زديم کشورهايي همچون هند،چين، افغانستان و پاکستان در حال سبقت گرفتن از ما هستند.

کشور ما با فرش ايراني در دنيا شناخته شده است

سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي در ادامه با بيان اينکه در دنيا ايران را بيشتر با فرش ايراني مي شناسند، افزود: براي احياي صنعت غني و با اصالت فرش ايراني فراکسيون فرش و صنايع دستي را در مجلس تشکيل داده ايم که تا به امروز حدود سه ماه از عمر آن مي گذرد.

تهيه طرحي براي مرتفع کردن مشکلات حوزه فرش و صنايع دستي

وي ادامه داد: در اين فراکسيون در پي تدوين طرحي هستيم که مشکلات صنايع دستي و فرش کشور را تا حدودي مرتفع شود و حداقل تا 10 سال آينده بگوييم که طرح جامعي در اين ارتباط به مجلس آمد و مشکلات قانوني را حل کرديم،هرچند دشوار است اما بايد براي دستيابي مجدد به بازارهاي جهاني تلاش کنيم.

تشکيل وزارتخانه ميراث فرهنگي گام موثري در حرکت به سوي اقتصاد غيرنفتي

رئيس فراکسيون فرش و صنايع دستي مجلس شوراي اسلامي در پاسخ به اين سئوال که آيا موافق وزارتخانه شدن سازمان ميراث فرهنگي و و صنايع دستي هستيد؟ گفت: ما از ابتدا با اين طرح موافق بوده و در جلسه اخير فراکسيون فرش و صنايع دستي يکي از موضوعات مهمي که مورد بحث و بررسي قرار گرفت،اين موضوع بود که حتما بايد سازمان مستقل فرش و صنايع دستي داشته باشيم که خوشبختانه با حمايت ديگر نمايندگان با يک فوريت اين طرح درصحن علني موافقت شد که به نظر مي رسد براي دستيابي به اقتصاد غيرنفتي گام موثري خواهد بود.

وقف چي در ادامه تاکيدکرد: ايران با وجود مناظر طبيعي زيبا در چهارفصل سال داراي ظرفيت بسيار بالايي در گردشگري است که بايد به آن بيش از پيش توجه کرد.

عضو هيئت رئيسه کميسيون کشاورزي مجلس با بيان اينکه بايد مردم را به استفاده از صنايع دستي ايراني تشويق کرد،گفت: امروزه شاهد استفاده ازظروف مسي در ميان خانواده ها هستيم و خوشبختانه کشور نيز در صنعت مس حرف هاي بسياري براي گرفتن دارد./

پايان پيام

نیمتا روزنامه های صبح کشور