کد مطلب : 11450 تاریخ مطلب : 1396/02/12

موبايل جايگزين کارت‌هاي بانکي مي‌شود + نحوه استفاده

با فناوري جديد بانک مرکزي کارت‌هاي بانکي شبيه‌سازي شده و از طريق نشانه‌گذاري، مشتريان بانکي مي‌توانند به جاي استفاده از عابربانک‌ها و ساير کارت‌هاي بانکي از ابزارهايي مانند موبايل و يا ساعت براي پرداخت‌ها استفاده کنند.

به گزارش ايسنا، حکيمي – مديرکل فناوري اطلاعات بانک مرکزي – امروز در نشستي خبري به تشريح جزئيات فناوري جديدي که از اين پس در شبکه بانکي عملياتي خواهد شد پرداخت.

بر اساس توضيحات وي، با توجه به سيستمي که طراحي شده وقتي صاحب کارتهاي بانکي براي خريد به فروشگاهها و يا خودپردازها مراجعه ميکنند ديگر نيازي نيست از کارت بانکي براي انجام عمليات بانکي استفاده کند. فرآيند به اين صورت است که متقاضي برنامه و اپليکيشن مربوطه را در گوشي موبايل خود نصب کرده و از اين نرمافزار براي خريد استفاده ميکند بهطوري که وقتي کارت بانکي را در اين نرمافزار تعريف ميکند آنگاه توسط بانک مربوطه رمزگذاري شده و شماره کارت وي شبيهسازي ميشود. بنابراين هنگامي که براي پرداخت دستگاههاي پز مراجعه ميکند با فعال شدن اين نرمافزار گوشي موبايل را به دستگاه نزديک کرده و از طريق نشانهگذاري که کرده پرداخت در پايانه فروش انجام خواهد شد و ديگر نيازي به استفاده از کارت نيست از سويي ديگر در مورد دستگاههاي خودپرداز نيز همين اتفاق رخ ميدهد.

اين در حالي است که اين فناوري از امنيت بسيار بالايي نسبت به کارتهاي بانکي برخوردار است. بهطوري که اگر کارتهاي بانکي داراي يک رمز هستند استفاده از اين فناوري سه لايه امنيتي را به همراه خواهند داشت بهطوري که در جريان نشانهگذاري که براساس اين نرمافزار انجام ميشود اول بايد طرف استفادهکننده رمز گوشي موبايل را باز کند، دوم رمز برنامه نشانهگذاري و سوم رمز کارت خواهد بود که خود امنيت آن را به شدت افزايش ميدهد و حتي در هنگامي که گوشي موبايل مفقود شود نگراني چنداني از بابت دسترسي به اين نرمافزار و خالي شدن حساب بانکي وجود ندارد.

در عين حال در هنگام مفقودي گوشي و جايگزيني موبايل جديد نرمافزار مجدد قابليت تعريف داشته و برنامههاي قبلي بر ميگردد.

سقف پرداختها و زمان اجرا

طبق آنچه که حکيمي توضيح داده اين برنامه در حال حاضر قابليت اجرا داشته و از اولين روز نمايشگاه کتاب در اين محل بهطور رسمي اجرايي خواهد شد و دستگاههاي پزي که مورد استفاده قرار ميگيرند از اين قابليت برخوردار خواهند بود. در ابتدا سقف قابل پرداخت با نرمافزاري نشانهگذاري 200 هزار تومان است که تا شش ماه آينده اين سقف تا 50 ميليون تومان يعني ميزان خريدهاي روزانه کارتهاي بانکي افزايش خواهد يافت.

نکته ديگر در رابطه با اين فناوري اين خواهد بود که در مراحل بعد سرويسهاي ديگري به آن اضافه ميشوند که از آن به عنوان متحول کننده صنعت پرداخت ياد ميشود. مرحله اول اينکه در قالب پرداختهايي که از آن به عنوان پرداختهاي "بزن و برو" در دنيا ياد ميشود ديگر نيازي به حتي وارد کردن رمز نيست، يعني کاربر گوشي موبايل خود را نزديک دستگاه پز قرار داده و در کمتر از چند ثانيه پول برداشت ميشود. فعلا قرار است سقف پرداختي براي اين رقم نيز تا حدود 200 هزار تومان تعريف شود و در آينده امکان استفاده خواهد داشت. در واقع اين نوع حالتي شبيه کيف پولهاي الکترونيکي دارد.

اما در فرآيند ديگر پرداخت مربوط به فضاي مجازي است. اين در حالي است که در حال حاضر بخش قابل توجهي از فروشندگان ترجيح ميدهند در قالب کانالها و يا فروشگاههاي مجازي اجناس خود را عرضه کنند که البته اکنون براي پرداخت مبلغ فرآيندي که تا حدي پيچيده است انجام ميشود. اما در قالب نشانهگذاري اين امکان وجود دارد که بخشي از اطلاعات مشتري که محرمانه هستند برداشت شده و مابقي در اختيار فروشندگان قرار ميگيرد که در اين حالت با شرايط امنيتي که براي آن پيشبيني شده پرداختها به راحتي انجام خواهد شد.

کمک دو سامانه براي اجراي فناوري نشانهگذاري

در راستاي اجراي اين برنامه بانکي دو سامانه سهند (سامانه هدايت نشانه ديجيتال) و همچنين مانا (مرکز ارائه نشانه الکترونيکي) فرآيندي را انجام ميدهند بهطوري که مانا شماره رمز را به نشانه و نشانه را به شماره رمز تبديل ميکند و بانکها از طريق اين شرکتها ميتوانند به مشتريان خود خدمات دهند که البته ماناها ميتوانند به صورت مستقل و يا وابسته به بانک فعاليت کنند.

از سوي ديگر سامانه سهند به گونهاي عمل ميکند که وقتي در پرداخت نشانهگذاري انجام شود آن را به مانا هدايت کرده و از آن شماره کارت را دريافت ميکند. سهند سامانهاي است که به شبکه شتاب متصل است.

به گزارش ايسنا، اخيرا رئيس کل بانک مرکزي در قالب بخشنامهاي ضوابط پرداختهاي ديجيتال و همراه را به شبکه بانکي ابلاغ کرده بود. در اين ضوابط استفاده از ابزارهاي هوشمند براي عمليات پرداخت با استفاده از فرآيند و فناوري نشانهگذاري تبيين شد.

اين درحالي است که در نشانهگذاري در پرداختهايي با ابزارهايي هوشمند، دادههاي حساس و شماره کارت با نشانههاي عددي رمزگذاري شده جايگزين ميشود. در مجموع اين فرآيند موجب ميشود که از سويي امنيت استفاده از ابزارهاي هوشمند تا سطح استانداردهاي بينالمللي افزايش يابد و از سوي ديگر استفاده از انواع ابزارهاي هوشمند مانند تلفنهاي همراه و ابزارهاي پوشيدني مانند ساعت براي عمليات بانکي از جمله پرداختها با سهولت انجام شود.

نیمتا روزنامه های صبح کشور