کد مطلب : 14468 تاریخ مطلب : 1396/02/26

جزئيات بخشنامه جديد وام‌هاي بانکي/اوضاع پرداخت وام به بانکي‌ها

چندروز مانده به پايان عمر رسمي دولت يازدهم،کميسيون هماهنگي ادارات رفاه بانکها تصميم گرفته براي مساعدت با کارمندان بانکها، تمام وام‌هاي خريد، جعاله و مرابحه ضروري را به روش پلکاني تقسيط کند.

به گزارش خبرنگار مهر، هفتهاي ديگر در همين روز، مشخص شده که چه کسي رئيس جمهور ايران باشد و چه برنامهاي براي اداره اقتصاد کشور و به خصوص برطرف کردن نقصهاي نظام بانکي در پيش گيرد. همين موضوع بسياري از فعالان اقتصادي و حتي کارمندان بانکي را هم نگران کرده است. آنها به درستي نميدانند آينده اقتصاد ايران با چه سياستي پيش خواهد رفت و چه تصميماتي در انتظار کل اقتصاد و البته نظام بانکي باشد.

اکنون چند روز مانده به پايان عمر رسمي دولت يازدهم، کميسيون هماهنگي ادارات رفاه بانکها در مصوبه اي که به تازگي در بانک مرکزي گذرانده است، تصميم گرفته تا شرايط جديدي را براي کارمندان شبکه بانکي اعمال کند که البته باز هم اجراي آن، بسته به منابع درون بانکها و تصميمات هيات مديره بانک خواهد داشت؛ اما آنچه که از ظاهر مصوبه برداشت ميشود و البته در متن آن هم آمده است، به منظور مساعدت با کارمندان شاغل، اين تصميمات اتخاذ شده است.

در بخشنامه اي که داود براتي دهقي، دبير کميسيون هماهنگي ادارات رفاه کارکنان بانکها به قيطاسي، دبير شوراي هماهنگي بانکها اعلام شده است، تسهيلات کارکنان سيستم بانکي مدنظر قرار گرفته و در خصوص پلکاني شدن اقساط تسهيلات پرداختي به کارکنان، تصميماتي اتخاذ گرديده است. خبرگزاري مهر، متن کامل اين بخشنامه را منتشر ميکند:

جناب آقاي دکتر قيطاسي

دبير محترم شوراي هماهنگي بانکها

موضوع: تسهيلات کارکنان سيستم بانکي

با سلام

احتراما عطف به نامه شماره 0/159- ب مورخ 96/1/28 در خصوص بررسي پلکاني نمودن اقساط تسهيلات پرداختي به کارکنان؛ پيشنهادات مطروحه از سوي کارگروه مربوطه به شرح ذيل در دويست و هفتاد و چهارمين جلسه اصلي کميسيون هماهنگي ادارات رفاه بانکها در تاريخ 96/1/29 به ميزباني بانک مرکزي مطرح و مورد موافقت اعضاي محترم کميسيون قرار گرفت.

1- تمامي تسهيلات خريد، جعاله و مرابحه ضروري کارکنان با نرخ فعلي مورد تائيد شوراي پول و اعتبار(10 درصد) براي کارکنان سيستم بانکي به روش پلکاني تقسيط گردد.

2- جهت مساعدت با کارکنان شاغل، مانده بدهي تسهيلات قرض الحسنه ضروري قبلي آنها با در نظر گرفتن شرايط هر بانک با شرايط قبلي به روش پلکاني تقسيط مي گردد. مدت بازپرداخت نيز حداقل بر اساس مدت بازپرداخت تسهيلات قبلي(180 ماه) تعيين گردد.

3- تسهيلات خريد خودرو تا سقف 250000000 ريال به روش تقسيط پلکاني (12 دوره 10 ماهه) به تمامي کارکنان شاغل، بازنشسته و وظيفه بگير به تدريج تا پايان سال 1396 پرداخت گردد. به جهت سهولت در پرداخت تسهيلات مذکور نسبت به کسر بيمه تامين خسارت فوق(مانده بدهکار) اقدام گردد.

4- تسهيلات خريد کالا در راستاي حمايت از کالاي ايراني و توليد و اشتغال در کشور به ميزان يکصد ميليون ريال و به مدت 5 سال (60 ماهه) با نرخ 10 درصد به روش تقسيط پلکاني به تمامي کارکنان شاغل و بازنشسته و وظيفه بگير به تدريج تا پايان سال جاري پرداخت گردد.

5- به منظور وحدت رويه و همسان سازي سرفصل هاي تسهيلاتي به کارکنان، نرخ سود تمامي تسهيلات بالاتر از 10 درصد تعديل و به نرخ مصوب شوراي پول و اعتبار جهت کارکنان سيستم بانکي(10 درصد) اصلاح گردد.

6- در خصوص تسهيلات ايثارگران با توجه به امکان پرداخت تسهيلات تبصره اي با نرخ (4 درصد) و به ميزان 850 ميليون ريال و امکان استفاده از آن همزمان با تسهيلات کارمندي بر روي يک پلاک، نرخ سود تسهيلات خريد کارمندي اين قشر محترم به ميزان (10 درصد) تعيين گردد.

شايان ذکر است مقرر گرديد تصميم گيري در خصوص اجرايي شدن بندهاي فوق، پس از تائيد توسط آن شورا، به فراخور و پس از تصويب در هيات مديره محترم هر بانک اقدامات لازم صورت گيرد.

مراتب فوق جهت استحضار و طرح در جلسه اصلي مديران محترم عامل بانکها به حضورتان ايفاد مي گردد.

دبير کميسيون هماهنگي ادارات رفاه کارکنان بانکها

نیمتا روزنامه های صبح کشور