کد مطلب : 15590 تاریخ مطلب : 1396/03/21

براي پيشگيري از انتقال بيماري هاي مشترک انسان و دام انجام مي شود عرضه لاشه دام بعد از24 ساعت نگهداري در پيش سردخانه /نصب 4 دستگاه پيش سردکن در کشتارگاه دام اراک

رئيس اتحاديه مواد پروتئيني اراک با اشاره به اينکه با نگهداري گوشت تازه ذبح شده در يخچال باکتري‌هاي مختلفي از جمله تب کريمه کنگو غير فعال مي شود گفت: لاشه دام ذبح شده در کشتارگاه اراک بعد از24 ساعت نگهداري در پيش سردخانه به مراکز عرضه، ارسال مي شود.

امير زندي رئيس اتحاديه مواد پروتئيني اراک در گفتگو با روابط عمومي اتاق اصناف در رابطه با شيوع بيماري تب کريمه کنگو اظهار کرد: تاکنون موردي از بيماري تب کِريمه کنگو در اراک گزارش نشده است ولي به دليل ابتلا چند نفر در يکي از استانهاي همجوار، بايد اقدام هاي پيشگيرانه در حوزه اين بيماري خطرناک به صورت مستمر پيگيري شود.

زندي اظهار کرد: به منظور پيشگيري از اين بيماري مردم بايد از گوشتهايي که 24 ساعت در سردخانه نگهداري ميشوند استفاده کنند و از گوشت دامهاي تازه کشتار شده هرگز استفاده نکنند.

وي با اشاره به اينکه با نگهداري گوشت تازه ذبح شده در يخچال باکتريهاي مختلفي از جمله تب کريمه کنگو غير فعال شده و ضريب ايمني اين ماده غذايي را بالا ميبرد افزود: بر همين اساس و بر اساس تصميمي که در اراک اتخاذ شده است لاشه دام ذبح شده در کشتارگاه اراک بعد از 24 ساعت نگهداري در پيش سردخانه به مراکز عرضه، ارسال مي شود و اين طرح به صورت دائمي در اراک اجرا مي شود.

نصب 4 دستگاه پيش سردکن در کشتارگاه دام اراک

رئيس اتحاديه مواد پروتئيني اراک همچنين از نصب 4 دستگاه پيش سرد کن درمحل کشتارگاه دام اين شهر متعلق به شهرداري خبر داد و گفت: نصب اين دستگاه با هدف پيشگيري از شيوع برخي بيماري هاي دامي بويژه تب کريمه کنگو انجام شده است.

زندي به منظور پيشگيري از اين بيماري از مردم درخواست کرد که گوشت قرمز گرم را از مراکز معتبر تهيه کنند.

در حال حاضر روزانه بين 10 تا 15 تُن دام زنده در اراک کشتار و روانه بازار مصرف مي شود.

تب خونريزي دهنده کِريمه کنگو يک بيماري ويروسي و مشترک بين انسان و دام است که از طريق گزش کنه، ترشحات دام آلوده، خون دام آلوده، لاشه ذبح شده و له نمودن کنه آلوده به فرد منتقل و مي تواند باعث بيماري انسان شود.

دام هاي اهلي شامل گاو، گوسفند، بز، شتر و شترمرغ بيشتر در معرض ابتلاي اين بيماري هستند و تشخيص اين بيماري در دام هاي زنده و بازرسي هاي بعد از کشتار بسيار دشوار است.

انتهاي پيام/

نیمتا روزنامه های صبح کشور