کد مطلب : 16792 تاریخ مطلب : 1396/05/04

فاضلي خبر داد؛ برنامه ايجاد 200 هزار شغل در اصناف تا پايان امسال/ کار را به دست مردم بسپاريم و اقتصاد را مردم‌محور کنيم

رئيس اتاق اصناف ايران گفت: يک مجموعه وابسته به نهادها و ارگان‌ها وارد کار در فضاي مجازي شده‌اند که سرمايه آنها از طريق بانک‌ها انجام مي‌شود و منابع مالي تعريف‌ شده‌اي دارند. علي فاضلي در حاشيه نهمين اجلاسيه دوره ششم...

رئيس اتاق اصناف ايران گفت: يک مجموعه وابسته به نهادها و ارگانها وارد کار در فضاي مجازي شدهاند که سرمايه آنها از طريق بانکها انجام ميشود و منابع مالي تعريف شدهاي دارند.

علي فاضلي در حاشيه نهمين اجلاسيه دوره ششم نمايندگان اتاق اصناف ايران در پاسخ به سوالات خبرنگاران مبني بر اينکه شما در سخنراني خود از اصطلاحاتي استفاده کرديد که تاکنون استفاده نميکرديد ؛ دليل آن چيست، با بيان اينکه در سه سال گذشته سکوت کردهام و حرفي نزدهام، گفت: بيشتر به دنبال رفع مشکلات بودهام.

رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه اصناف با ورود تکنولوژي در ساختار اقتصاد کشور مخالفتي ندارد، گفت: اتفاقاً کمي از کار عقب هستيم، اما وارد کردن بنگاههاي صنفي در عرصه علمي با کمترين امکانات و حتي بدون هيچ امکاناتي امکانپذير نيست و زيرساختها براي آنها فراهم نشده است.

فاضلي بيان داشت: باور کنيد که براي ادامه کار توسط کارآفرين فضا اصلاً مناسب نيست و اين را کسي نميتواند کتمان کند.

وي اظهار داشت: من نميخواهم اسمي از نهاد يا ارگاني ذکر کنم، اما بايد بگويم مجموعه عظيم وابسته به نهادها و ارگانها وارد اين مجموعه شدهاند و کارهاي عظيمي در فضاي مجازي به دست گرفتهاند که سرمايهگذاري آنها از طريق بانکها انجام ميشود و منابع مالي آنها نيز تعريفشده است که اصلاً بنگاهها و واحدهاي صنفي ما به اين امکانات دسترسي ندارند.

رئيس اتاق اصناف ايران اضافه کرد: اينها افرادي هستند که سازمانيافته وارد مجموعه شدهاند.

فاضلي گفت: شما اگر کار در فضاي مجازي را بررسي کنيد، خواهيد ديد چه کساني وارد اين مجموعه شدهاند، آيا اينها کارآفرينان عادي هستند؟ يا کارآفرينان سازمانيافته هستند؟

وي ادامه داد: برويد بررسي کنيد و ببينيد شرکتي که در بحث آژانسهاي اتومبيل وارد شد و سرمايهگذاري عظيمي کرد وابسته به کجاست؟

رئيس اتاق اصناف ايران گفت: من نميتوانم بگويم وابسته به کجاست. من نميخواهم بگويم حمايت دولتي دارند، ولي آنها از رانتهاي موجود استفاده ميکنند.

فاضلي اظهار داشت: عليرغم تأکيدات رئيسجمهور و معاون وي کار متأسفانه در زيرمجموعه به نفع مردم انجام نميشود.

وي ادامه داد: شعار ما اين است که کار را به دست مردم بسپاريم و اقتصاد را مردممحور کنيم. همه در بحث کوچکسازي دولت صحبت ميکنند، ولي کاري انجام نميشود. اينها را من نبايد پاسخ دهم.

رئيس اتاق اصناف ايران با بيان اينکه من به اندازه کافي حرف زدهام، تصريح کرد: اميدوارم اين مسائل حل شود.

فاضلي همچنين بيان داشت: بحث بسته حمايتي بنگاههاي کوچک و متوسط تا امروز عملياتي نشده و در حد شعار باقي مانده است، اما براي ايجاد اشتغال و توانمندسازي اتاق اصناف خبرهاي خوبي در راه است.

وي با اشاره به تفاهمنامهاي که امروز بين وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي و اتاق اصناف ايران به امضا رسيد، خاطرنشان کرد: در نظر داريم تا بر اساس اين تفاهمنامه حداقل 100 هزار شغل را تا پايان نيمه اول سال و 200 هزار شغل را تا پايان سال در بخش اصناف ايجاد کنيم.

رئيس اتاق اصناف ايران گفت: اگر موفق شويم سقف بخشودگي حق بيمه کارفرمايان تا سقف 5 کارگر را تعميم دهيم که البته الان به صورت يک توافقنامه در حال تنظيم آن هستيم و نيازمند مصوبه هيأت وزيران است، ميتوان اميد داشت که ايجاد شغل افزايش يابد.

فاضلي اظهار داشت: در توافقنامه مذکور آمده است تا تحصيلکردگاني که به وزارت کار مراجعه کردهاند و در ليست وزارت کار قرار گرفتهاند، به يک کارفرما معرفي شوند و وزارت کار 6 ماه تمام حقوق، مزايا و حق بيمه آنها را پرداخت کند و کارفرما هم 6 ماه به آنها آموزش دهد و در پايان 6 ماه اگر کارفرما تمايل داشت آنها را با قرارداد شرطي به استخدام کارگاه کوچک يا متوسط خود درآورد و اگر نپذيرفت الزامي براي ادامه کار نيست، اما کارورز توانسته در اين مدت حد اقل حرفهاي را به صورت تخصصي بياموزد.

وي همچنين در مورد ماليات بر ارزشافزوده بيان داشت: در تمام نظامات اقتصادي دنيا ماليات بر ارزشافزوده يا همان ماليات بر مصرف از يک ايستگاه اخذ ميشود، ولي قانوني که الان ساري و جاري است باعث شده ماليات بر ارزش افزوده از مبادي زيادي اخذ شود که يقيناً بر قيمت تمامشده کالا و خدمات و توليد اثر ميگذارد، ضمن اينکه ايراد اساسي اين است که سليقهاي هم اعمال ميشود و يا حتي قانون هم اعمال نميشود.

رئيس اتاق اصناف ايران افزود: البته ماليات بر ارزشافزوده نبايد در کالاهاي سرمايهاي لحاظ شود که اين اتفاق هم ميافتد.

فاضلي در مورد افتتاح مرکز تجارت پوشاک ترکيهاي در يکي از نقاط تهران گفت: يقيناً در اين امر اظهارنظر نميکنم، اما بحث سرمايهگذاري خارجي را نفي نميکنم، ولي ميگويم سرمايهگذاري در جهت توليد را ما بيشتر ميپسنديم.

نیمتا روزنامه های صبح کشور