کد مطلب : 23557 تاریخ مطلب : 1396/08/02

به رياست معاون اول رئيس جمهوري؛ آيين نامه هاي ساماندهي مشاغل، اصناف و فعاليت‌هاي شهري در هيات دولت تصويب شد

هيأت دولت در جلسه عصر يکشنبه به رياست جهانگيري، آيين‌نامه ساماندهي مشاغل، اصناف و فعاليت‌هاي شهري را به تصويب رساند.

به گزارش خبرگزاري تسنيم، هيأت دولت در جلسه عصر يکشنبه به رياست معاون اول رئيس جمهوري، آييننامه ساماندهي مشاغل، اصناف و فعاليتهاي شهري را با هدف کمک به رشد مشاغل مولد و توسعه اقتصاد شهر و نيز نظمبخشي و ايمنسازي و سازگاري فعاليتها با يکديگر و رفع مزاحمت فعاليتها، به تصويب رساند.

هماهنگي بخشهاي مختلف شهر و ايجاد شهري سالم و توسعه يافته و همچنين توجه به رشد سريع و بيرويه صنايع و خدمات در درون و پيرامون شهرها، از جمله ضرورتهاي اين تصميم است.

به موجب آييننامه مذکور، شهرداري موظف است به منظور ساماندهي مشاغل و اصناف مزاحم، متناسب با وضعيت فعاليت، مکان استقرار و ماهيت شغلي آنها، نسبت به صدور حکم انتقال، جابجايي يا رفع مزاحمت از طريق اصلاح فرآيندکار، تغيير فعاليت يا نوسازي اقدام نمايد.

همچنين دستگاههاي اجرايي و اتحاديههاي صنفي موظفند از صدور مجوز جديد و يا تمديد پروانه فعاليت براي مشاغل و صنوف فوق الذکر براي استقرار در محل هاي غيرمجاز خودداري نمايند.

دولت، شهرداريها و دستگاههاي اجرايي ذيربط را موظف کرد به منظور استفاده از ابزارهاي تشويقي (از جمله تعيين محل جديد استقرار، تأمين زيرساختهاي لازم و فراهم کردن تسهيلات بانکي)، براي تسهيل در انتقال مشاغل و صنوف موضوع اين ماده برنامهريزي و اقدام نمايند.

همچنين صاحبان مکانهاي برجاي مانده از مشاغل منتقل شده در شهر ميتوانند با مساعدت دستگاههاي ذيربط و شهرداري به فعاليتهاي غير مزاحم منطبق با طرح هاي جامع و تفصيلي شهر مربوط تغيير فعاليت بدهند.

دولت آييننامه اجرايي صرفهجويي مصرف انرژي در ساختمانها را تصويب کرد

هيأت وزيران با هدف صرفهجويي مصرف انرژي در ساختمانها از طريق جهتگيري به سوي ساختمان سبز و ارتقاي بهرهوري انرژي و کاهش آلايندههاي زيست محيطي، آييننامه اجرايي صرفهجويي مصرف انرژي در ساختمانها را تصويب کرد.

به موجب اين آييننامه، وزارت راه و شهرسازي موظف شد براي صرفهجويي در مصرف انرژي در ساختمانها، حداکثر ظرف سه ماه نسبت به بازنگري مقررات ملي ساختمان به منظور مميزي، تعيين رده انرژي و چگونگي تعبيه سامانههاي کنترلي لازم با جهتگيري به سوي ساختمان سبز اقدام نمايد.

دولت همچنين کليه دستگاههاي اجرايي را موظف کرد براي جهتگيري به سوي ساختمان سبز، حداکثر ظرف دو سال پس از ابلاغ مقررات ملي ساختمان، نسبت به مميزي انرژي و تعيين وضعيت ساختمان خود اقدام و برنامههاي اجرايي را براي بهبود عملکرد مصرف و رسيدن به حد الگوي مصرف انرژي تهيه و حداکثر تا پايان سال 1399 نسبت به انجام اصلاحات ساختماني و تعبيه سامانههاي کنترلي لازم اقدام نمايند.

موادي از قانون تجارت درخصوص ورشکستگي اصلاح ميشود

دولت به منظور پيشگيري و ايجاد بازدارندگي نسبت به سوءاستفاده اشخاص از نهاد ورشکسته براي اخذ تسهيلات از بانکها و مؤسسات اعتباري و امتناع از بازپرداخت آنها، با اصلاح موادي از قانون تجارت درخصوص ورشکستگي و الحاق مواد و تبصرههايي به آن در صورت تصويب در مجلس شوراي اسلامي موافقت کرد.

ضمانتنامه کلي براي لازمالاجرا شدن موافقت نامه مالي با اتريش صادر ميشود

هيأت وزيران در راستاي تجهيز و تدارک منابع مالي خارجي مورد نياز در چارچوب احکام برنامه‏ هاي توسعه و قوانين بودجه سنواتي، به وزارت امور اقتصادي و دارايي اجازه داد به نمايندگي از سوي دولت براي لازم الاجرا شدن موافقت نامه مالي بين نظام بانکي کشور و اوبر بانک اتريش به مبلغ يک ميليارد يورو، ضمانتنامه کلي مربوط را صادر نمايد.

مجوز برگزاري نهمين گردهمايي بينالمللي فارابي صادر شد

دولت با صدور مجوز برگزاري نهمين گردهمايي بينالمللي فارابي توسط وزارت علوم، تحقيقات و فناوري تا سقف هزينه مبلغ 15 ميليارد ريال موافقت کرد.

ايجاد فضاي مناسب براي حضور فعال علوم انساني و اجتماعي جمهوري اسلامي ايران در تراز جهاني، بستر سازي توليد دانش بومي اسلامي و ايران، ايجاد نگرش مثبت به علوم انساني در کشور و ايجاد انگيزه در استعدادهاي جوان و هدايت آنها به اين حوزه، تقويت و توسعه ايده و برنامه بوميسازي علوم انساني و اسلامي در ايران و جهان اسلام و کمک به تبيين اهميت، کارکرد و نقش موثر علوم انساني در فرآيند برنامهريزي و سياست گذاري ملي و بينالمللي، از جمله اهداف گردهمايي ياد شده است.

اعلام نظر دولت درخصوص تعدادي از طرحهاي نمايندگان مجلس

هيأت وزيران در ادامه جلسه، ضمن اعلام نظر درخصوص تعدادي از طرحهاي نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، نماينده خود را براي پيگيري موضوع تعيين کرد.

نیمتا روزنامه های صبح کشور