کد مطلب : 23909 تاریخ مطلب : 1396/09/12

پوشاک ايراني در تنگناي برندهاي ترک و چيني

با شروع فصل سرما، رفت و آمدها در بازار پوشاک زياد شده و تا حدودي رونق نسبي پيدا کرده است. هر چند که همچنان محصولات خارجي اعم از پوشاک ترک و چيني عرصه را بر توليد پوشاک داخلي تنگ کرده است و امکان رقابت را براي پوشاک ايراني تحت تاثير قرار داده است.

به گزارش ايسنا، در ميان پوشاک مختلف از کشورهاي چين، تايلند، کره جنوبي، پاکستان و سنگاپور در بازار داخلي، پوشاک ترک به دليل کيفيت مناسب و مطلوب جايگاه خاصي در بازار دارند و البته به دليل گرانتر بودن نسبت به ساير برندها مشتريان خاص خود را دارد. از طرف ديگر پوشاک چيني به دليل قيمتهاي پايين مورد استقبال زيادي قرار دارند و سهم بالايي در تقاضاي بازار پوشاک ايران به خود اختصاص دادهاند در اين ميان پوشاک چيني و ترک پوشاک داخلي هم سعي ميکنند با ساير برندها رقابت کنند و جايگاه خود را در بازار داشته باشند هر چند کار سختي دارند.

به گفته برخي از کارشناسان و فعالان صنعت پوشاک هر چند لباسهاي ايراني جايگاه مناسبي در بازار ندارند و عملا توليدکنندگان داخلي امکان رقابت با پوشاک ترک را ندارند و پوشاک چيني هم با قيمت پايين شان عرصه را به پوشاک ايراني تنگ کرده است. پوشاک شرق آسيا عموما کيفيت پاييني دارند و حتي نسبت به توليدات داخلي مرغوبيت چنداني ندارند اما امروز حجم قابل ملاحظهاي از بازار را در اختيار دارند. پوشاکي که بخش قابل توجهي از آن به صورت قاچاق وارد ميشود.

در همين راستا با توجه به اينکه صنعت نساجي داخلي امکان رقابت با پوشاک ترکيه و پوشاک چيني را ندارد بايد با اقدامات نظارتي، تدوين تعرفههاي مناسب و جلوگيري از قاچاق به توليد داخل کمک شود.

برخي فعالان صنعت پوشاک با توجه به عدم امکان رقابت پوشاک ايراني با برندهاي ترکيه بر اين باروند که حذف تعرفه ترجيحي واردات پوشاک از ترکيه اقدام مثبتي بود، چرا که در مدتي که اين تعرفهها برقرار بود پوشاک داخل آسيب ديد و اگر اين وضعيت ادامه پيدا ميکرد پوشاک داخلي با بحران جدي مواجه ميشد.

با توجه به اينکه ترکيه در صنعت پوشاک جايگاه ويژه دارد و حتي بخش زيادي از پوشاک کشورهاي اروپايي را تامين ميکند اگر تعرفههاي واردات از اين کشور پايين آيد، مطمئنا بازار داخلي ضرر ميکند و بازار در قبضه پوشاک ترک قرار ميگيرد و توليدکننده داخلي هم امکان رقابت با توليدکنندگان مطرح پوشاک ترک را نخواهد داشت.

اما با اين وجود آخرين مشاهدات از بازار نشان ميدهد که پوشاک ترک که عموما قيمتهاي بالاتري هم از پوشاک ايراني دارند به شکل انبوهي در بازار داخلي وجود دارد و فروششان هم مطلوب است.

اين روزها با شروع فصل سرما فروش پوشاک زمستاني بيشتر شده است و ميتوان گفت که بازار پوشاک در زمينه تقاضا تا حدودي تکان خورده است هر چند که به گفته فروشندگان بازار تقاضا همچنان در مقايسه سالهاي قبلتر پايين است.

تنوع قيمت در بازار پوشاک به گستردگي تنوع انواع آن در مدلها و جنسها و دوختهاي متفاوت بستگي دارد. از سوي ديگر قيمت انواع لباس بر اساس شاخصهاي مختلف از جمله کيفيت پارچه، برش و دوخت، محدوده جغرافيايي، محل عرضه و برند بودن يا نبودن لباس تعيين ميشود. البته بايد توجه داشت که لباس از آن دست کالاهايي است که تنوع قيمتي زيادي دارد و ممکن است يک لباس خاص در دو نقطه شهر با دو قيمت کاملا متفاوت عرضه شود.

بر اين اساس نگاهي به قيمت انواع لباس مردانه، زنانه و بچهگانه در محدوده مرکز تهران داشتهايم. البته يکي از نکات قابل توجه اين است که قيمت لباس در عمده فروشيها و بازار لباس پايينتر و در برخي از مراکز خريد که فروشنده لباسهاي برند هستند بالاتر از قيمتهاي عنوان شده در اين گزارش است.

قيمت انواع لباسهاي مردانه

لباسهاي مردانه مانند لباسهاي زنانه با تنوع قيمت زيادي روبرو هستند. کت و شلوار مردانه ترک از 400 هزار تومان آغاز ميشود و تا 850 هزار تومان ادامه مييابد. اين در حالي است که يک دست کت و شلوار در برخي ديگر از مغازهها رنج قيمتي 200 تا 300 هزار تومان دارد. به عقيده تعدادي از فروشندگان جنس و برش پارچه و البته برند بودن يا نبودن کار مهمترين دليل اين اختلاف قيمت است.

شلوار مردانه از 50 هزار تومان تا حدود 300 هزار تومان در مغازهها عرضه مي شود. معمولا قيمتهاي زير 80 هزار تومان متعلق به کارهاي پاکستان و چين است و کارهاي ايراني و ترک قيمت بالاي 200 هزار تومان دارد.

پيراهن زمستاني مردانه ايراني با کيفيت مناسب به طور متوسط از حدود 50 هزار تومان آغاز ميشود و تا 80 هزار تومان ادامه دارد و در برخي مغازهها به بالاي 100 هزار تومان مي رسد.

يک دست پالتو مردانه کار ايراني و ترکيهاي در مغازههاي مرکز شهر رنج قيمت 350 تا 550 هزار تومان دارد. همچنين باراني مردانه رنج قيمت 180 تا 300 هزار تومان دارد. کاپشن مردانه چيني به قيمت 165 هزار تومان به فروش ميرسد و کاپشنهاي ايراني درجه يک بين 250 تا 300 تومان عرضه ميشود.

همچنين پيراهن مردانه ايراني از رنج قيمت 25 هزار تومان شروع ميشود و به 100 هزار تومان مي رسد، و کارهاي برند تا حدود 200 هزار تومان ادامه مي يابد.

قيمت انواع لباس زنانه

لباسهاي زنانه به دليل تنوع بيشتري که نسبت به لباسهاي مردانه دارند با قيمتهاي متنوعتري عرضه ميشوند. بررسيها نشان ميدهد پالتوي زنانه که در اين فصل تقاضاي نسبتا بالايي دارد بين 300 تا 500 هزار تومان عرضه ميشود و در برخي از مغازهها اين قيمت به بيش از 700 هزار تومان هم ميرسد.

قيمت مانتو مجلسي زنانه با پارچه ترک و دوخت ايران از 250 هزار تومان شروع ميشود و به حدود 400 هزار تومان ميرسد. در اين بين مانتوهاي مجلسي چيني به طور متوسط بين 180 تا 200 هزار تومان عرضه ميشود.

رنج قيمت کاپشن زنانه جنس ايراني به طور متوسط بين 100 تا 250 هزار تومان است و کاپشنهاي چيني و پاکستاني با قيمت زير 100 هزار تومان در بازار قابل خريد هستند.

همچنين مانتو شلوار اداري قيمتهاي متفاوتي دارد و رنج قيمتي آن از 75 تا 400 هزار تومان است.

شلوار زنانه درجه دو و سه ايراني و چيني قيمت حدود 30 هزار تومان دارد اما شلوارهاي ايراني با کيفيت بهتر از 80 هزار تومان شروع ميشود و تا 250 هزار تومان ادامه هم دارد.

همچنين بلوزهاي زمستاني زنانه کار ايراني رنج قيمتي بين 50 تا 75 هزار تومان دارند و جنس ترک رنج قيمتي بين 80 تا 200 هزار تومان دارد.

شال گردن زنانه از حدود 20 هزار تومان که جنسهاي با کيفيت پايين تر است آغاز ميشود و تا 50 هزار تومان هم عرضه ميشود. شال زمستاني با کيفيت مناسب نيز از 40 هزار تومان آغاز و تا 60 هزار تومان ادامه دارد.

نیمتا روزنامه های صبح کشور