کد مطلب : 54657 تاریخ مطلب : 1399/01/24

استاندار مرکزي: کسبه پاساژها و بازار تا اول ارديبهشت تحمل کنند/لزوم حمايت خيرين جهت تامين 100 هزار بسته معيشتي

استاندار مرکزي:
کسبه پاساژها و بازار تا اول ارديبهشت تحمل کنند/لزوم حمايت خيرين جهت تامين 100 هزار بسته معيشتي
آوريل 12, 2020
ايسنا/مرکزي استاندار مرکزي گفت: کسبه پاساژها و بازارهاي استان مرکزي براي بازگشت به فعاليت هاي اقتصادي خود تا اول ارديبشهت ماه تحمل کنند.
سيد علي آقازاده امروز يکشنبه 24 فروردين در حاشيه جلسه قرارگاه پدافند زيستي استان بيان کرد: استان مرکزي که روزهاي اول شيوع کرونا دومين يا سومين استان مبتلا با شمار بالاي بيماران بود، امروز در 24 فروردين ماه جزو استان هاي دوازدهم يا سيزدهم کشور هستيم و اين امر نشان مي دهد که استان در موضوع مبتلايان، درمان، پيشگيري و همکاري مردم به سرعت پله هاي بهبودي را طي کند.
وي تصريح کرد: ميانگين ميزان بهبودي مبتلايان در استان هاي کشور 51 درصد است اما اين شاخص در استان مرکزي 71 درصد است که نشان از عملکرد خوب استان در برنامه هاي بهبود و پيشگيري دارد، همچنين ميزان ابتلا به ويروس کرونا در استان امروز در قياس با اواخر اسفندماه به يک سوم رسيده است. در روزهاي ابتداي شيوع ويروس در کشور آمار استان مرکزي به روزي حدود 45 ابتلا مي رسيد اما به حدود 15 نفر رسيده است.

آقازاده با بيان اينکه بيش از 90 درصد مردم استان مرکزي در غربالگري سلامت شرکت کرده اند، گفت: اين حجم از مشارکت موفقيت خوبي براي استان قلمداد مي شود.

وي در خصوص فاصله گذاري هوشمند بيان کرد: اين اقدام از 23 فروردين ماه در استان مرکزي آغاز شده است. تعدادي متخلف در اين راستا شناسايي شده اند و بدون هيچ گونه تعارف و چشم پوشي برخورد لازم با آنها صورت مي گيرد. افرادي که در فعاليت هاي اقتصادي خود از پروتکل هاي بهداشتي تخطي کنند قطعا مشمول برخورد مي شوند و اين برخورد صرفا مخصوص اصناف نيست، بلکه واحدهاي توليدي، شرکت هاي خصوصي و حتي دستگاه هاي اجرايي را نيز شامل مي شود.

استاندار مرکزي با اشاره به اينکه مشکلات صنوف، بازاريان و کسبه را درک مي کنيم، افزود: استان مرکزي خود را تابع مصوبات ستاد ملي مقابله با ويروس کرونا مي داند و امروز صبح رييس جمهور مجدد تاکيد کرد که استان ها بايد مطابق مصوبات اين ستاد عمل کنند، اين هفته نيز کسبه مجتمع هاي تجاري و بازار تاريخي اراک بايد تحمل کنند حتما در مورد تخصيص بسته هاي تشويقي و ترغيبي براي حمايت از اصناف و کسبه تلاش خواهيم کرد و اميدواريم بتوانيم از اول ارديبهشت ماه با رعايت پروتکل هاي بهداشتي پاساژها و بازارهاي استان را باز کنيم.
وي در ارتباط با طرح تکريم مومنانه اظهار کرد: براساس اين طرح جلسه ستاد استاني شب گذشته برگزار و مقرر شد دو کميته تحليل و پايش آمار ويژه افرادي که مي توانند در اين راستا کمک دريافت کنند و کميته تامين منابع مالي به سرپرستي دو معاونت استانداري مرکزي(معاونت سياسي و معاونت اقتصادي با همکاري سپاه و ائمه جمعه و فرمانداران)فعال شوند.
آقازاده با تاکيد بر اينکه اين طرح کاملا مردمي و با کمک خيرين پيش خواهد رفت، گفت: تلاش خواهد شد منابع مالي که در اختيار استان است متمرکز شود و کار در قالب طرح ستاد مساوات يا طرح مومنانه پيش رود. هدف تامين 100 هزار بسته حمايتي و معيشتي براي 100 هزار خانوار(25 درصد خانوارهاي استان مرکزي) است تا براي ماه مبارک رمضان آماده شود، البته خيرين هميشه از مسئولان جلوتر بوده اند و اميدواريم در اين زمينه نيز پيش قدم باشند.
آيت الله قربانعلي دري نجف آبادي نماينده ولي فقيه در استان مرکزي نيز در اين جلسه با بيان اينکه استان مرکزي در مقايسه با ساير استان هاي کشور در زمينه بهبود بيماران مبتلا به کرونا و همچنين کاهش تدريجي آمار مرگ و مير ناشي از اين بيماري موفق تر عمل کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه در راستاي مقابله با اين بيماري تا کنون از ظرفيت خيرين استان و حتي خيرين خارج از استان نيز به خوبي استفاده شده است و مردم و کسبه نيز در اين زمينه نهايت همکاري را با مسئولين استان داشته اند.

وي افزود: اگر مي خواهيم به مانند چين به طور کامل اين بيماري را کنترل کنيم بايد همه رفت و آمد ها و فعاليت هاي تجاري را متوقف کنيم که متاسفانه شرايط کشور چنين اجازه اي به ما نمي دهد و خود بنده نيز در اين مورد نظر چندان مساعدي نداشتم.

وي تصريح کرد: با رعايت اصول اوليه بهداشتي، جداسازي افراد سالم از افراد مبتلا، غربالگري عمومي و... مي توان اين بيماري را کنترل کرد و من اعتقاد دارم برخوردهاي سلبي با مردم مدت زيادي دوام نخواهند داشت و ممکن است پس از برداشته شدن اين گونه برخوردها، مجددا شاهد حضور مردم در جامعه و رشد احتمالي اين بيماري باشيم. با مردم بايد از در رفاقت و همکاري، توجيه و تحليل درست و همچنين توضيح کامل صورت مسئله وارد شد که مردم خودشان هم درد را متوجه شوند و هم درمان را.

نماينده ولي فقيه در استان مرکزي در ادامه بر ضرورت حفظ سرمايه هاي استاني تاکيد کرد و گفت: هر شخصي در هر پست و منصبي که هست، بايد از سرمايه هاي مهم اين استان به خوبي حراست کند و اگر قرار به فروش اين سرمايه ها هم هست، به مانند واگذاري هپکو عمل نشود که در آينده برايمان دردسر ساز شود.

آيت الله دري نجف آبادي ادامه داد: سرمايه هاي کشور در شرايطي مانند الان که در وضعيت خاصي قرار داريم مي توانند براي دولت درآمدزايي کنند. بحث واگذاري بنابر اصل 44، مشروط تصويب شده است و شايستگي طرفين، قيمت مناسب، مديريت مناسب و ساير شرايط ملزوم بايد به خوبي در اين بحث مورد توجه قرار بگيرند.

وي افزود: مجلس آينده نيز بايد هوشيارانه عمل کند و منافع دولت و مردم را به خوبي مد نظر داشته باشد.

نماينده ولي فقيه در استان مرکزي اظهار کرد: بنابر تصميم ستاد ائمه جمعه سراسر کشور، رزمايش مواسات از نيمه شعبان تا عيد سعيد فطر در سراسر کشور برگزار خواهد شد و در اين طرح به کساني که به نوعي آسيب ديده اند و در بحث هزينه هاي درماني، اشتغال، فوت يکي از اعضاي خانواده و... با مشکلي مواجه هستند، کمک خواهد شد. ما در نظر داريم تا پايان ماه مبارک شعبان صد هزار بسته حمايتي براي افراد نيازمند تهيه کنيم که طبق پيش بيني ها برآورد مي شود هر بسته حدود 120 هزار تومان و در مجموع 12 ميليارد تومان هزينه نياز داشته باشد.

وي ادامه داد: اين بسته ها شامل حدود 10 کيلو برنج، سه کيلو مرغ، يک کيلو ماکاروني و دو کيلو روغن هستند و در صورت توان به اين اقلام اضافه خواهد شد. اين طرح با همکاري مسئولين استاني، ائمه جماعت هر بخش و شهرستان، نيروهاي بسيج و امداد و ساير نيروهاي خدماتي در سطح استان برگزار خواهد شد که نوعي لبيک به نداي مقام معظم رهبري در روز نيمه شعبان خواهد بود.

آيت الله دري نجف آبادي با بيان اينکه درصد کمک رساني و نيازمندي هر شهرستان استان با توجه به شرايط آن ممکن است، متفاوت باشد، بيان کرد: اميدواريم با تکميل بانک اطلاعاتي افراد نيازمند و شناسايي دقيق اين افراد، بتوانيم اين بسته ها را بسته به نوع نياز مردم در همه شهرستان هاي استان توزيع کنيم. اين بسته ها بر اساس امکانات و رعايت اولويت، در اختيار هر شهرستان قرار خواهند گرفت و من يقين دارم که اجراي اين طرح با مشارکت همه مردم نشان دهنده وحدت کلمه و انسجام مردم استان خواهد بود.

نماينده ولي فقيه در استان مرکزي تصريح کرد: مردمي که 6200 شهيد در دوران دفاع مقدس تقديم اين انقلاب کرده اند، مطمئنا به نداي رهبر خود نيز لبيک خواهند گفت و با مشارکت خود اين بسته هاي حمايتي را در اختيار مردم نيازمند قرار خواهند داد. من از همه کساني که در اين زمينه توانايي دارند تقاضا دارم در حد توان خود به نداي رهبري لبيک بگويند تا بتوانيم در مدت دو هفته آينده همه اين اقلام را تهيه کنيم و در اختيار نيازمندان قرار دهيم.

وي با بيان اينکه بودجه سال 99 کشور از نظر منابع با مشکل مواجه خواهد بود، بيان کرد: با توجه به تحريم هاي آمريکا، تاثيرگذاري کرونا بر بازار و ساير مشکلات کشور، مطئمنا در سال جاري با شرايط اضطراري روبرو خواهيم بود. البته بايد در نظر داشت که اين بيماري در کنار همه مشکلات خود، به اندازه چندين کتاب و دانشگاه به ما درس آموخت و تجربه هاي خوبي را در اختيار ما قرار داد.
انتهاي پيام

نیمتا روزنامه های صبح کشور