کد مطلب : 54670 تاریخ مطلب : 1399/01/25

کسبه نگران چک‌هاي برگشتي نباشند/پرداخت وام به مشاغل متضرر از کرونا

کسبه نگران چکهاي برگشتي نباشند/پرداخت وام به مشاغل متضرر از کرونا
آوريل 13, 2020 توسط ياسين يوسف پور
ايسنا/مرکزي دبير کميسيون هماهنگي بانک هاي استان مرکزي گفت: از محل منابع قرض الحسنه بانک هاي استان، به مشاغل متضرر از ويروس کرونا وام هايي از پنج ميليون تومان تا سقف معيني که بانک ها مجاز به پرداخت آن هستند، پرداخت مي شود.
احمد ملکي راد در حاشيه جلسه کميسيون هماهنگي بانک هاي استان مرکزي که با موضوع تدوين بسته حمايتي اصناف و فعالان اقتصادي متضرر از ويروس کرونا برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طبق تصميمات جلسه امروز و بر اساس مجوز و دستورالعمل بانک مرکزي، تمام تسهيلات مشاغلي دهگانه اي که در ماه هاي اسفند، فروردين و ارديبهشت سرفصل شده بودند، به پايان دوره منتقل خواهد شد.
وي افزود: همچنين پس از سرفصل تسهيلات، فرصت سه ماهه اي براي مشاغل دهگانه در نظر گرفته شده است که بتوانند در اين مدت تسهيلات خود را پرداخت کنند. هم چنين تمام مشاغلي که چک هاي آنها از يکم اسفندماه تا 31 ارديبهشت سال جاري برگشت مي خورد، سه ماه فرصت دارند تا نسبت به رفع سوء اقدام کنند و در اين مدت، بعد از برگشت چک مشکلي در خصوص اخذ تسهيلات، صدور ضمانت نامه و... ندارند و بانک هاي استان نيز ابلاغيه اي که از طرف بانک مرکزي به آنها ابلاغ مي شود را در دستور کار خود قرار دهند.
وي به اصناف و مشاغلي که در اين مدت از ويروس کرونا متضرر شده اند اشاره کرد و گفت: استانداري مرکزي در نظر دارد بر اساس منابع قرض الحسنه بانک هاي استان، به مشاغلي که واقعا در اين مدت دچار ضرر و زيان مالي شده اند کمک کند و بر همين اساس وام هايي را از مبلغ پنج ميليون تومان تا سقف معيني که بانک ها مجاز به پرداخت وام هستند، در اختيار اين اصناف قرار دهد.
ملکي راد بيان کرد: در خصوص وام هايي با سقف 50 ميليون تومان و سود 18 درصد نيز بانک ها موظف هستند مبلغ 150 ميليارد توماني را که بين آنها تقسيم مي شود در ارديبهشت و خرداد ماه سال جاري به مشاغل متضرري که از اتاق اصناف استان مجوز و معرفي نامه دارند، پرداخت کنند. سقف وام هاي 12 درصد نيز هنوز از سوي بانک مرکزي براي استان هاي مشخص نشده است و احتمال دارد تا يک ماه آينده شرايط دريافت اين وام براي مشاغلي که از ويروس کرونا زيان داده اند، مشخص شود.
دبير کميسيون هماهنگي بانک هاي استان مرکزي با بيان اينکه در حدود 80 درصد از منابع بانک هاي استان در اختيار بانک هاي دولتي است، تاکيد کرد: حدود 90 درصد مطالبات و همچنين 91 درصد مصارف (تسهيلات) استان در بانک هاي دولتي است که خوشبختانه بانک هاي دولتي از همه مصارفي که دارند، بيش از سهم خودشان را پرداخت کرده اند.
وي با تاکيد بر اينکه بانک هاي استان مرکزي در حدود 90 درصد سهم خودشان را در حوزه تسهيلات پرداخت کرده اند، تصريح کرد: در سال گذشته و در مقايسه با سال 97، منابع بانک هاي استان در حدود 32 درصد رشد داشته است ولي بانک هاي دولتي رشد مصارفشان نسبت به پايان سال 97 نزديک به 62 درصد بوده است.
ملکي راد افزود: متاسفانه مصارف بانک هاي خصوصي عليرغم اينکه حدود 30 درصد رشد منابع داشته اند، نسبت به پايان سال 97 حدود 12 درصد افزايش يافته است و اين نشان مي دهد که اين بانک ها منابع خود را در قالب تسهيلات در اختيار طرح هاي استاني قرار نداده اند. در مجموع منابع بانک هاي خصوص و دولتي 32 درصد در سال گذشته افزايش داشته و مصارف آنها نيز با رشد 55 درصدي همراه بوده است.
رئيس شعب بانک هاي ملي استان مرکزي بر ضرورت استفاده مشتريان از خدمات غير حضوري بانک در شرايطي که بيماري کرونا در کشور شايع شده است، تاکيد کرد و گفت: متاسفانه استفاده از وجه نقد در معاملات و خريد روزانه مردم باعث مي شود مراجعات مردم به بانک ها افزايش پيدا کند و در همين راستا از همه مردم و کسبه استان تقاضا داريم تا حد امکان از کارت هاي بانکي براي انجام امورات خود استفاده کنند.
ملکي راد ادامه داد: متاسفانه در مجموع کل کشور در حدود 3 هزار نفر از کارمندان سيستم بانکي به ويروس کرونا مبتلا شده اند و حدود 45 نفر نيز فوت کرده اند. در استان مرکزي نيز نزديک 20 نفر از کارمندان بانک هاي استان به ويروس کرونا مبتلا شده اند که متاسفانه يک نفر نيز جان خود را از دست داده است.
انتهاي پيام

نیمتا روزنامه های صبح کشور