کد مطلب : 68920 تاریخ مطلب : 1399/11/15

اينجا قيمت ها آمپر چسبانده اند! ايسنا/مرکزي

ايسنا/مرکزي گراني خودرو ديگر چيز جديدي نيست، مدت هاست که اين معضل خودنمايي مي کند و هر روز دليل و توجيهي را براي آن مي شنويم، اما اين تنها گراني خودرو نيست که مشکل زا شده و آنچه شايد بيشتر مشکل ايجاد کرده و قشر وسيع تري را در جامعه به خود گرفتار کرده، افزايش قيمت لوازم يدکي خودروست.

خودرو يکي از کالاهاي مصرفي ضروري براي مردم است و نوسانات ارزي پديدار شده از سال گذشته سبب بروز اختلال در بازار خودرو و لوازم يدکي آن شد و قيمتها روز به روز به تدريج يا به طور ناگهاني و بيضابطه افزايش يافت.

به نظر مي رسد در ايران به طور ميانگين بازاي هر خانواده حداقل يک خودرو وجود داشته باشد که متاسفانه در شرايط فعلي هزينه نگهداري اين خودروها که عموما با مشکلات کيفي، آنهم بعضا حتي در ابتداي بهره برداري مواجه هستند، سر به فلک کشيده و هر خانوادهاي توانايي بر آمدن از عهده خرج اين کالاي مصرفي را ندارد.

بازار لوازم يدکي و قطعات خودرو از ابتداي سال گذشته و به موازات بازارهاي ديگر با رشد قيمت مواجه شده و گذري در بازار لوازم يدکي خودروهاي داخلي و خارجي حاکي از عرضه چندنرخي و لوازم يدکي تقلبي و زيان مشترياني است که با دريافت اينگونه قطعات و خدمات سعي دارند خودروي خود را سرپا نگه دارند ولي متاسفانه استفاده از اينگونه لوازم مشتريان را به چاله بزرگتري مياندازد.

رشد قيمت در برخي لوازم و اقلام مربوط به خودرو از ياتاقان، لنت ترمز، ديسک و صفحه کلاچ، انواع شمع، تسمه و افزايش هزينه هاي تعمير سبب شده که افراد ديگر تمايلي به سفر با خودروي شخصي نداشته باشند.

برخي اجناس تقلبي است

يکي از فروشندگان لوازم يدکي در گفت و گو با ايسنا، گفت: نوسانات نرخ دلار بازار ما را هم بهم ريخته، هرچند طبيعتا اين افزايش نرخ بايد بر قطعات خارجي تاثير داشته باشد، اما تهيه برخي مواد اوليه قطعات داخلي نيز با ارز انجام مي شود و همين نوسانات بازار ما را هم آشفته کرده و اکثر مشتري ها به دنبال قطعه استوک هستند تا به قول خودشان کارشان راه بيفتد که البته قطعه دسته دوم، امروز قيمتي چند برابري نسبت به چند وقت اخير پيدا کرده است.

احمد اضافه کرد: تقلبي بودن اجناس که معضلي جداگانه است و واي به روزي که مشتري متوجه شود که جنس تقلبي است، البته ما هم به ندرت متوجه تقلبي بودن قطعات ميشويم ولي به هر حال بايد در مقابل کالايي که ميفروشيم پاسخگو باشيم.

وي افزود: از طرفي در روز حدود 70 تا 80 درصد مشتريان فقط براي پرسيدن قيمت وارد مغازه ميشوند و هيچ خريدي انجام نميدهند.

افزايش سه برابري قيمت لوازم يدکي

محمد يک فروشنده ديگر گفت: اجناس حداقل سه برابر افزايش قيمت داشته اندو همين افزايش قيمت بازار ما را هم کساد کرده است. با توجه به اين قيمتها، مشتريان به دنبال قطعه و لوازم ارزان تر هستند که قطعا از کيفيت پايينتري برخوردارند، اما متاسفانه وقتي بعد از مدتي مجبور به تعويض مجدد ميشوند با لحني نامناسب از ما گلايه ميکنند، اين در حالي است که ما در زمان خريد آنها را از کيفيت اجناس مطلع ميکنيم.

وي بيان کرد: بازار خيلي آشفته شده، همه فکر ميکنند هر کاري کساد شود، بازار لوازم يدکي کساد نميشود، چون مردم هميشه به دنبال تعمير و ارتقاي وضعيت خودروي خود هستند، اما اصلا اينگونه نيست و وضعيت فعلي، بازار ما را هم به شدت تحت تاثير قرار داده است.

محمد اضافه کرد: علاوه بر گراني و افزايش بي رويه قيمت قطعات خودرو، کمياب شدن برخي از اين قطعات بر اين گراني ها دامن مي زند و قطع به يقين باعث مي شود خريداران با چالش عدم توانايي خريد لوازم يدکي مواجه شوند.

وي بيان کرد: قيمت يک دست شمع ايراني پرايد که مدتي قبل 30 هزار تومان بود اکنون به بيش از 150 هزار تومان افزايش يافته است.

گرايش به لوازم يدکي استوک بيشتر شده

رئيس اتحاديه لوازم يدکي خودرو اراک در اينباره به ايسنا، گفت: لوازم يدکي خودرو نسبت به سال گذشته افزايش قيمت زيادي داشته که آن هم به تبع نوسانات نرخ ارز بوده، اما اخيرا با توجه به کاهش نرخ ارز، قيمت لوازم يدکي خارجي کمي کاهش يافت البته لوازم ايراني در همين بازه زماني افزايش قيمت حدود 30 درصدي داشته اند که پس از پرس و جوي علت گراني لوازم داخلي از جمله روغن ترمز، افزايش قيمت مواد اوليه از جمله مواد ساخت پتروشيمي ها و فولاد، دليل اين مسئله عنوان شده است.

حميدرضا محمدي اضافه کرد: افزايش قيمت لوازم يدکي سبب کسادي اين محصولات در بازار شده، گاها مشتريان پس از پرسيدن قيمت، مغازه را ترک ميکنند و هيچ خريدي انجام نميدهند. قيمت يک جعبه فرمان پيکان در ابتداي سال گذشته حدود 400 هزار تومان که اکنون به بيش از يک ميليون تومان و ياتاقان پرايد از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان رسيده و با اين افزايش قيمت ها مشتري حق دارد، خريد نکند.

وي ادامه داد: با اين وضع قيمتها، گرايش مردم بيشتر به سمت لوازم استوک يا تعمير لوازم قبلي تغيير پبدا کرده و رغبتي براي خريد لوازم نو ندارند، در برخي مواقع خودمان نيز از اعلام قيمت لوازم يدکي خجالت زده مشتري ميشويم. از طرفي اجناس نامرغوب در اين بازار زياد شده و همين اجناس بازار را با دردسر مواجه ميکند، چراکه اينگونه اجناس عمر و دوام چنداني ندارند.

رئيس اتحاديه لوازم يدکي خودرو اراک اضافه کرد: متاسفانه در بازار تهران قيمت اجناس عليرغم کاهش نرخ ارز به سختي کاهش پيدا ميکند، اما از آن طرف با اندکي افزايش در نرخ ارز قيمت به يکباره افزايش پيدا ميکند، از طرفي تمام خريدها نيز نقدي شده و بايد براي خريد اجناس در همان لحظه تسويه حساب صورت گيرد که اين هم معضل ديگري است که در اين بازار ايجاد شده است.

محمدي ادامه داد: بهبود اين وضعيت نيازمند کنترل از سوي مسئولين بالا دستي است تا بتوان تا حدودي بازار را کنترل کرد، گراني در بازار لوازم يدکي بيداد مي کند و توانمان براي خريد اين کالاها رو به کاهش است. از دولت مي خواهيم که بر بازار لوازم يدکي نظارت داشته باشد تا بتوان قيمت ها را در اين بازار کاهش داد.

وي ادامه داد: 550 واحد صنفي لوازم يدکي سبک، سنگين، تزئينات و فروش لوازم يدکي ماشين آلات کشاورزي در اراک داراي پروانه کسب هستند.

انتهاي پيام

نیمتا روزنامه های صبح کشور