کد مطلب : 73253 تاریخ مطلب : 1400/04/02

رئيس اتاق اصناف مرکز استان مرکزي:

‍ رئيس اتاق اصناف اراک به مناسبت روز اصناف:
بيش از 50 درصد مشاغل از کرونا آسيب جدي ديدند/دولت جديد حمايت هاي واقعي از اصناف داشته باشد
زند رئيس اتاق اصناف اراک گفت: سال گذشته يکي از بدترين سال هاي اقتصادي اصناف بود و بيش از 50درصد اصناف استان آسيب جدي –تا 100درصد- ديده اند و بين 10 تا 20 درصد پروانه هاي کسب در سال گذشته به دلايل مختلف از جمله کرونا، باطل شد.

جمشيد زند رئيس اتاق اصناف اراک به مناسبت روز اصناف، گفت: در طول يکسال گذشته اصناف کشور، استان و شهر اراک فداکاري هاي بسياري در خصوص مقابله با بيماري کرونا داشتند و براي مهار اين بيماري از جان و مال خود هزينه کردند.

وي افزود: سال گذشته يکي از بدترين سال هاي اقتصادي اصناف بود به طوري که اصناف در شهر اراک حدود 2 ماه از سال تعطيل بودند و 2 تا 3 ماه به صورت پاره وقت به فعاليت مشغول بودند. در مجموع مي توان گفت بيش از 50درصد اصناف استان آسيب جدي –تا 100درصد- ديده اند و بين 10 تا 20 درصد پروانه هاي کسب در سال گذشته به دلايل مختلف از جمله کرونا، باطل شده اند.

زند اضافه کرد: در اين ميان برخي صنوف مانند رستوران ها و خصوصا تالارها به کلي تعطيل بودند که خسارات جبران ناپذيري را متحمل شدند. مشکل ديگر تالارها اين است که با پايان يافتن کرونا هم بعيد است بتوانند به مانند گذشته فعاليت داشته باشند چرا که برخي رسومات مانند برگزاري مراسم تدفين ديگر صورت نمي گيرد و به عنوان يک فرهنگ ميان مردم جا افتاده است.

زند ادامه داد: با اين اوصاف، به جاي اينکه دولت از اين قشر زحمتکش حمايت کند و بسته هايي در جهت کمک به صنوف ارائه کند، با ارائه توافقنامه مالياتي تير خلاص را به اصناف وارد کرد و در حق ما جفا کرد چرا که اين توافقنامه به هيچ عنوان قابل قبول نيست و مفهوم آن اين است که اصناف درآمد بيشتري از سال قبل داشتند در حالي که همه مي دانند اينطور نيست و ضررهاي قابل توجهي متوجه اين دسته از افراد شده است. تاخير يک ماهه در پرداخت ماليات دردي را از اصناف دوا نمي کند. حتي چک اصناف که قرار بود برگشت نخورد هم برگشت خورد و همکاران ما را با مشکلات عديده اي مواجه کرد.

رئيس اتاق اصناف اراک تصريح کرد: عليرغم تمام اين مشکلات اصناف همواره پاي نظام بوده و هستند ولي دولت بايد در اين تصميم تجديدنظر کند چرا که اگر با همين روال پيش برويم در سال جاري که رکود اقتصادي و کرونا هم داريم، قطعا بخش زيادي از کسبه از گردونه خارج مي شوند. اميدواريم دولت جديد به رياست آقاي رئيسي حمايت هاي واقعي از اصناف داشته باشد تا بتوان بخشي از مشکلات اين قشر زحمتکش را برطرف کرد.

جمشيد زند
رئيس اتاق اصناف مرکز استان مرکزي
@arakasnaf
نیمتا روزنامه های صبح کشور