به گزارش شاتا، وزير صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اينکه آييننامه
اجرايي تبصره ماده (87) قانون نظام صنفي بسياري مسايل را روشن و قانونمند
ميکند ،گفت: ابهامات قبلي در اصلاحيه آئين نامه بر طرف شده است.
مهندس نعمت زاده با بيان اينکه متن آييننامه اجرايي تبصره ماده (87)
قانون نظام صنفي بنا بر سوال ديوان عدالت اداري به تأييد شوراي نگهبان
رسيده است تصريح کرد: با توجه به اينکه در قانون به وزارت صنعت، معدن و
تجارت تکليف شده است ، بازاريابي شبکهاي در قالب نظام صنفي فعاليت کند؛
بر اين اساس دستورالعملي تهيه شد و پروانه کسب براي تعدادي شرکت بازارياب
واجد شرايط ايجاد گرديد و فعاليتها و روابط بازاريابان و تمام اين سيستم
به صورت شفاف تشريح شد.
وي خاطرنشان کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با اصلاح آييننامه آن را منطبق با قانون و منظم و شفاف کرده است.
وزير صنعت، معدن و تجارت گفت : آييننامه اجرايي تبصره ماده (87) قانون
نظام صنفي ، بر مبناي آسيب شناسي ، اصلاح شده است و گزارشي از سوابق و
آسيب شناسي تهيه شده و براي مراجع و شوراي نگهبان ارسال خواهد شد .
گفتني است ، براساس ماده (87) فعاليت افراد صنفي در فضاي مجازي (سايبري)
مستلزم اخذ پروانه کسب از اتحاديه مربوطه است و براساس تبصره (الحاقي
1392) چگونگي صدور مجوز و نحوه نظارت براين گونه فعاليتهاي صنفي به موجب
آييننامه اجرايي است که توسط اتاق اصناف ايران با همکاري دبيرخانه هيات
عالي نظارت و وزارتخانههاي اطلاعات و ارتباطات و فناوري اطلاعات تهيه
ميشود و پس از تأييد هيأت عالي نظارت حداکثر ظرف سه ماه از تاريخ
لازمالاجرا شدن اين قانون به تصويب وزير صنعت، معدن و تجارت ميرسد.
يادآوري ميشود متن آييننامه بنابر سوال ديوان عدالت اداري به تأييد شوراي نگهبان رسيده است.
همچنين آييننامه اجرايي چگونگي صدور و تمديد پروانه کسب و نحوه نظارت
بر فعاليت افراد صنفي در فضاي مجازي موضوع تبصره ماده (87) قانون نظام
صنفي مصوب وزير صنعت، معدن و تجارت مورخ 14/4/94 مي باشد.
بر اساس گزارش شاتا ، ماده (1) اصلاح آييننامه مربوط به فضاي کسب و کار
مجازي است که واحد صنفي که توسط هر شخص حقيقي و يا حقوقي براي ارائه محصول
(کالا و يا خدمات) به طور مستقيم و يا غيرمستقيم و به صورت کلي يا جزيي به
عمدهفروشان، خردهفروشان و مصرفکنندگان از طريق ابزارهاي ارتباط از راه
دور از قبيل وب سايت و نرمافزارهاي تجاري (اپليکيشن) داير شده باشد.
همچنين در الحاقي ماده (1) که پيرامون شرکت بازاريابي شبکهاي شخص حقوقي
است ، عنوان شده که محصولات توليد خود يا شرکت مادر (دارنده بيش از 50
درصد سهام و سرمايه) را به روش بازاريابي شبکهاي به فروش ميرساند.
اين گزارش حاکيست ، در مورد مرجع صدور پروانه کسب در اصلاحيه آييننامه
آمده است ، اتحاديه کشوري که از واحدهاي صنفي موضوع اين آييننامه براساس
تبصره (7) ماده (21) قانون نظام صنفي تشکيل ميشود.
تغييرات اصلاحي در ماده (2) آييننامه ماده (87) قانون نظام صنفي مربوط
به دبيرخانه هيات عالي نظارت و مرکز توسعه تجارت الکترونيکي است که آنها
موظف شده اند، ضمن اتصال سازمانهاي خود بدون نياز به اخذ مدرک مجدد (مطابق
ماده (3) اين آييننامه) امکان دسترسي طرفين به مدارک متقاضي و صدور
همزمان پروانه کسب و نماد اعتماد الکترونيکي را فراهم نمايند.